Kreativnost

Svako dijete posjeduje stvaralačke potencijale; otkrijmo ih i njegujmo!!
 

CREARE = stvarati, rađati.


Kreativnošću se označavaju mentalni procesi koji dovode do novih rješenja, ideja, zamisli, umjetničkih formi, teorija i rezultata koji su jedinstveni i novi.

Produkt kreativnosti može se: VIDJETI, ČUTI, MIRISATI, OKUSITI, OSJETITI…

Cilj odgoja i obrazovanja nije više jednostrano inteligentan, dobro prilagođen čovjek oslobođen konflikata, već kreativna (stvaralačka), kritična osoba koja je sposobna rješavati konflikte (sukobe). Znanstveno–tehnološki napredak se sve više ubrzava, zato se sve više traži intelektualni i kreativni rad. Društvene pojave i odnosi u suvremenom su svijetu su sve složeniji pa se ne mogu rješavati samo učenjem činjenica. Zato djecu trebamo sve više učiti rješavanju problema.

Djeca se žele otvoreno izražavati, iznijeti nove ideje i stjecati nova iskustva. Ona uživaju u kreativnosti i imaju od nje mnoge koristi:

  • Uče se dobro osjećati sama sa sobom
  • Uče pronalaziti mnogo odgovora na jedan problem;
  • Razvijaju im se potencijali za razmišljanje
  • Razvija im se individualnost (osobnost)
  • Razvijaju nove sposobnosti


Kakve su kreativne osobe?

  • otvorene prema okolini
  • kritične
  • fleksibilne
  • lako se oduševe
  • imaju puno inicijative
  • originalne
  • nekonvencionalne
  • energične i hrabre
  • vole novo
  • ustrajno rade na rješavanju zadatka, problema
  • neovisne
  • zrele, emocionalno stabilne i dominantne
  • imaju izrazit osjećaj za humor


Odrasle osobe, učitelji i roditelji mogu poticati kreativnost djece na brojne načine: Postavljanjem pitanja koja pobuđuju različite psihičke funkcije: Tko?; Kada?; Gdje?; Kako?; Zašto?; Objasni!; Na koji još način možeš...?; Što bi bilo kad bi..?; Imaš li drugu ideju?; Usporedi! Što te još podsjeća na to?; Po čemu je to slično a po čemu različito od...?; Što misliš da će se dogoditi ako...?itd.



S djecom možemo igrati i različite igre:

Igre originalnih odgovora – npr. Što je sve crveno? – uobičajeni odgovori donose 1 bod (jabuka, srce, rajčica…), neuobičajeni 2 ili više (Mars, kapa patuljka…);
Igre riječima – povezivanje, premetanje i dr.;
Izmišljanje nastavka priče ili drukčijeg kraja;
Pronalaženje veza – npr. Što je zajedničko mravu i lokomotivi?
Različite uporabe – npr. Za što sve može poslužiti olovka?;
Dovršavanje jednostavnih crteža na što zanimljiviji način;Smišljanje i dodavanje različitih pokreta;
Problemske priče i dr.

I još ponešto:

Omogućite pristup različitim materijalima i dovoljno vremena za istraživanje
Promatrajte djecu kako upotrebljavaju materijale na neočekivani način
Postavljajte pitanja na način koji im omogućava da slobodno izraze mišljenje i ideje
Potičite djecu da dijele svoja iskustva (da ih ispričaju, nacrtaju)
Hrabrite ih da u potpunosti razviju one kreativne potencijale koje posjeduju.
Potičite ih da sami donose pravila
Ne stavljajte pritisak na dijete
Ne dozvolite da ih neuspjeh demotivira



ZRNCA MUDROSTI O KREATIVNOSTI:

„Postoje određene stvari koje zahtjeva naša dob. Između ostalog, treba nam nada koja ohrabruje i impuls kreativnosti.“

Bertrand Russell


"Naučite se opustiti i prepustiti. U tome je ključ za vašu sreću."

Budha

"Kako bismo bili kreativni, moramo odbaciti strah od pogreške."

Nepoznati autor


Pripremile: Melita Zebić, odg., Kristina Pašica, odg., Anđela Lukač, psih.



O KREATIVNOSTI .docx

 


© 2022 Vrtić Šegrt Hlapić. Sva prava pridržana.