TKO JE I ŠTO RADI VRTIĆKI LOGOPED?
Logoped je stručnjak educiran za rad na prevenciji, detekciji, dijagnosticiranju i tretmanu poremećaja humane komunikacije, jezika, govora i glasa u svih dobnih skupina. Vrtićki logoped član je stručno-razvojne službe čiji je zadatak pružiti podršku odgajateljima u odgojno-obrazovnom radu te stručnim znanjima i djelovanjem podizati kvalitetu predškolskog odgoja i naobrazbe. Osim što neposredno radi s djecom s poremećajima humane komunikacije, suradnjom s odgajateljima i roditeljima logoped posredno radi na prevenciji poremećaja i poticanju govorno-jezičnog razvoja sve djece.
Često se misli kako logopedi rade isključivo s djecom starijom od pet godina. Međutim, komunikacijski razvoj počinje rođenjem, a teškoće se mogu pojaviti u svakoj njegovoj fazi i utjecati na daljnji razvoj. Stoga slobodno potražite logopedski savjet i pomoć kad god mislite da vam je to potrebno, a obavezno ako vaše dijete:
Sljedeća tablica može vam pomoći u praćenju govorno-jezičnog razvoja vašeg djeteta i poslužiti vam kao orijentir kada i zbog čega potražiti pomoć.
Kalendar govorno-jezičnog razvoja
(preuzeto i prilagođeno iz: Jezik i govor od rođenja do šeste godine, Apel, K. i Masterson, J te Najčešći poremećaji jezično-govorne komunikacije djece predškolske dobi, skupina autorica)
1 – 2 |
· na zahtjev pokazuje imenovane dijelove tijela, osobe i predmete iz svakodnevnog života, slike u knjizi · izvršava jednostavne naloge i razumije jednostavna pitanja · ima vokabular od nekoliko desetaka riječi · spaja riječi u jednostavne rečenice (Mama pa-pa. Gdje maca?) · sluša jednostavnu priču i pjesmice
|
2 – 3 |
· slijedi dvije upute u nizu · shvaća suptilnije odnose u jeziku (prijedloge, komparaciju, priloge) · ima riječ za gotovo sve · rečenica se proširuje na 2-3 riječi · razumljivo je ljudima koji ga poznaju
|
3 – 4 |
· čuje kada ga zovete iz druge sobe · odgovara na jednostavna pitanja · prepričava vam proživljene doživljaje (što je radilo u vrtiću, kod prijatelja…) · razumljiv je široj okolini · rečenica ima 4 ili više riječi
|
4 – 5 |
· pozorno sluša kratku priču i odgovara na pitanja o njoj · čuje i razumije većinu toga što se kaže u vrtiću i kod kuće · rečenica se proširuje na 4-6 riječi · ispravno koristi sve gramatičke kategorije · glatko i opširno komunicira s okolinom · u izlaganju se pridržava teme · većinu glasova izgovara pravilno
|
5 – 6 |
· pravilno izgovara sve glasove · shvaća uzročno-posljedične i prostorno-vremenske odnose iskazane jezikom i samo ih koristi · pokazuje interes za slova i brojke · zna napisati svoje ime · poznaje svrhu i obilježja pisanoga jezika
|
6 – 7 |
· razumije i koristi apstraktne pojmove i složene jezične strukture · govor prilagođava socijalnim situacijama · vodi duge razgovore · usvaja glasovnu analizu i sintezu |